Vem är Fatmir Seremeti

Vem är Fatmir Seremeti

Erik Lundström
Erik Lundström
November 21, 2025
4 min läsning

Fatmir Seremeti förlorade synen vid nio års ålder på grund av glaukom. Istället för att ge upp började han träna goalball och blev en av Sveriges bästa spelare. Han vann VM-guld 2002, tog silver i Aten 2004 och brons i Peking 2008. Men Fatmir Seremeti gör mycket mer än att spela sport han använder teknik och sociala medier för att förändra hur vi tänker på tillgänglighet. Vet du hur teknik kan göra idrott mer tillgänglig för alla?

Från Goalball till Digital Röst: Hur Seremeti Använder Teknik för Förändring

Goalball är en parasport gjord speciellt för synskadade och döva idrottare. En kula med klockor inuti rullar över isen. Spelarna hör bullret och försöker stoppa den innan den går in i målet. Det kräver snabbhet, teamwork och fantastisk hörsel (alltså verkligen fantastisk). Fatmir Seremeti spelade i det svenska landslaget under två decennier och blev en ledare på planen.

Hans stora medaljer säger mycket. Världsmästerskapet 2002 i Rio de Janeiro gav honom guld. Sedan kom Paralympiska spelen i Aten 2004 med silvermedalj och Peking 2008 med brons. Han kämpade för Sverige i många tävlingar, även när Sverige inte nådde pallen på senare år. Seremeti var alltid den spelare tränarna kunde lita på.

Men det som gjorde honom riktigt känd bland unga var inte bara gölen han gjorde. Ett TikTok-klipp där han visade hur felparkeradea elscootrar förstör vardagen för synskadade sprack viralt. Han filmade sig själv när han snubblade och skadade sig på en scooter som låg på trottoaren. Miljoner såg videon och förstod plötsligt varför tillgänglighet är så viktig. Det var rätt i helvetet för honom, men de fick budskapet.

Tänk om vi kunde använda AR och VR för att visa goalballmatcher på ett helt nytt sätt. Tittare hemma kunde få virtuella glasögon och höra bollen rulla närmare. De kunde följa spelarnas rörelser genom 3D-modeller. Tränare kunde analysera matcher genom VR-inspelningar utan att själva måste vara på plats. Tekniken finns redan vi behöver bara tänka på att använda den för parasporter.

Teknik och Inkludering: Vad Virtual Fair Lär Oss från Seremeti

Virtual Fair är ett koncept där digitala världar blir helt tillgängliga från början. Inte som ett tillägg senare (du vet, typ som när företag tänker på det i efterhand). Det betyder 3D-modeller som kan beskrivas med ljud, vägar som markeras genom vibrationer i din telefon, och AR-applikationer som guidar dig genom en miljö. En synskadad person navigerar då lika lätt som alla andra.

Seremeti har visat att samhället måste anpassa sig efter människor med synnedsättning. Det är inte personernas problem det är vår gemensamma utmaning. Virtuella träningar med AI-coacher som ger feedback genom ljud kan hjälpa idrottare att träna hemma. 3D-modeller av ett goalballfält med ljud-markörer för varje position gör de möjligt att förstå spelet utan att se. AR-glasögon visar vägen genom stan utan att du behöver koncentrera dig på varje trottoarkant.

En digital mässa kan designas så att alla kan navigera den med samma lätthet. Knappar som talar vad de gör. Bilder som beskrivs automatiskt. Vägar som är märkta med ljud-signaler. En person utan syn kan då handla, utforska och delta precis som alla andra. Ingen behöver fråga om hjälp allt fungerar från början.

Seremeti säger ofta att tillgänglighet inte är en tjänst man ger till vissa människor. Det är en rättighet för alla. När utvecklare tänker på tillgänglighet från dag ett blir produkten bättre för alla inte bara för människor med funktionsnedsättningar. Det blir en vinn-vinn situation, helt enkelt.

Hur Du Kan Följa Hans Arbete och Inspireras

Du hittar Fatmir Seremeti på Instagram och TikTok där han regelbundet delar tankar om parasport och tillgänglighet. Hans videor visar verkliga situationer från vardagen. Ingen dramatik, bara sant och enkelt. Han gör människor uppmärksamma på problem som många tar för givet. En parkeringsplats på trottoaren är bara en liten sak tills du måste navigera förbi den med en vit käpp.

Hans engagemang inspirerar utvecklare och företag att tänka annorlunda. När stora tech-företag ser hur många människor som följer och engagerar sig runt hans budskap börjar de fråga sig själva: Vad kan vi göra bättre? Det är så förändring börjar. Inte genom lagar alltid, utan genom att människor förstår varför det är viktigt.

Fatmir Seremeti visar att en person med synnedsättning kan bli en guldmedaljör, en influencer och en föregångare. Han visar att teknik kan lösa verkliga problem när vi designar det rätt. Hans röst på sociala medier når miljoner ungdomar som lär sig att inkludering är normalt och viktigt.

Vilka andra områden i vår digitala värld behöver samma fokus på tillgänglighet? Är det streaming-tjänster som borde ha bättre textning? Webbplatser som är omöjliga att navigera med skärmläsare? Appar som inte funkar för döva personer? Seremeti visar vägen nu är det vår tur att följa den.

Dela: