
Så funkar bedrägerier med Swish

Bedrägerier swish är ett växande problem i Sverige, och det blir värre för varje år. År 2023 var de ungefär 135 000 bedrägerier mot svenska bankkunder. Tillsammans stöld de 1,1 miljarder kronor. Många av dessa bedrägerier genomfördes via Swish, och offren förlorade pengar de inte kan få tillbaka. Det är viktigt att du vet hur bedragarna arbetar för du kan bli nästa offer.
Så fungerar Swish-bedrägerier i praktiken
Bedragare använder några återkommande knep. De ringer dig och säger att de är från din bank. De hävdar att någon försöker stjäla dina pengar. Du blir rädd och gör vad de säger. De instruerar dig att överföra dina egna pengar via Swish till ett "säkert konto" som egentligen är deras konto.
Ett vanligt exempel: Du får ett sms som ser ut från din bank. "Varning! Misstänkt inloggning på ditt konto. Ring 070-123 45 67 omedelbar." Du ringer numret. En person presenterar sig som bankrepresentant. "Vi har upptäckt bedrägeri. Du måste flytta 50 000 kronor nu för att skydda dina pengar." Du gör det. Pengarna är borta. Numret var inte din banks nummer det var bedragarens. (Och de är väldigt övertygande, måste jag säga.)
Metoden fungerar för att människor panikerar när de tror pengarna är i fara. De tänker inte klart då. De gör det bedragaren säger utan att fråga fler frågor.
Varför bankerna inte ersätter dina pengar
De här fallen kallas befogenhetsbedrägeri. Du godkände själv transaktionen. Tekniskt sett skickade du pengarna frivilligt. Det är helt annorlunda från att bli hackad, där någon annan tar sig in på ditt konto utan lov.
Lagligt är du ansvarig när du godkänner en överföring. Banken ser det så: "Du autentiserade dig själv med BankID. Du skrev in PIN-koden. Du godkände överföringen." Det spelar ingen roll att du blev lurad. Därför ersätter bankerna vanligen inte förlusterna.
För offren innebär det ofta en stor ekonomisk katastrof. 50 000 kronor försvinner från kontot. Pengarna ligger inte bara fryst någonstans de är helt borta. Du kan inte köpa mat. Du kan inte betala hyran. Du sitter kvar med skulden själv.
Säkerhetsåtgärderna bankerna har infört
Bankerna arbetar hårt för att stoppa bedragare. De har infört flera skydd som faktiskt hjälper. En viktig åtgärd är den obligatoriska väntetiden på 48 timmar när du vill höja din Swish-gräns över 10 000 kronor. Det ger dig två dygn att upptäcka och stoppa bedrägerier innan pengarna kan skickas.
Bankerna övervakar också dina transaktioner automatiskt. Om något ser misstänkt ut stannar pengarna. De har också beloppsgränser för hur mycket du kan skicka på en gång. Plus samarbetar bankerna med polisen för att dela information om misstänkta bedragare och målvakter.
Så skyddar du dina pengar från bedragare
Tro aldrig på oväntade samtal eller sms. Din bank ringer aldrig och ber dig skicka pengar eller lämna ut koder. Aldrig. Om du får ett sådant samtal, lägg på omedelbar.
Ring banken själv för att verifiera. Använd ett nummer som du själv slår upp. Öppna bankens app. Kolla på baksidan av ditt bankkort. Ring inte numret från sms:et eller samtalet detta är ultraviktigt.
Använd hemliga kodord. Många banker erbjuder hemliga kodord. Banken måste säga koden innan du tror att de är verkliga. Om de inte vet koden, är de bedragare.
Var skeptisk till myndighetskontakter. Skatteverket, polis och andra myndigheter kontaktar dig inte via Swish. De skickar brev. De mailar inte och ber dig betala direkt på plats.
Spara bankens nummer i telefonen. Då behöver du inte slå upp det när du är rädd. Du kan ringa omedelbar utan att behöva leta.
Detta behöver du veta om ersättning och anmälan
Kan jag få pengar tillbaka? Vanligen inte. Du själv godkände transaktionen. Men berätta för banken ändå. En del banker kan göra undantag i vissa fall, så det är värt ett försök.
Hur gör jag en anmälan? Kontakta din bank omedelbar. De dokumenterar vad som hände. Sedan anmäler du till polisen. Du kan göra anmälan online på polisen.se eller ringa 114 14.
Vad kan polisen göra? Polisen samlar information om bedragare och målvakter. De kan spåra pengarnas väg. Ofta är det svårt att få tillbaka allt, men anmälan är viktigt ändå. Den hjälper polisen bygga fall mot bedragare.
Kan jag få hjälp någonstans? Kontakta dina närmaste anhöriga eller en kurator. Många kommuner erbjuder gratis rådgivning. Du är inte ensam. Tiotusentals människor går genom det här varje år.
Det är helt möjligt att skydda sig om man är vaksam och vet vad man ska se upp för. Berätta för din familj och dina vänner om dessa knep. Mamma. Pappa. Mor- och farföräldrar. De kan vara särskilt utsatta för bedrägerier (tyvärr är det ofta äldre som blir lurade först). Spara bankens nummer i din telefon redan idag innan något händer. Det tar en minut men kan rädda dig för stora problem senare.


